Jabłka a zdrowie i uroda

Jesień to sezon zbiorów owoców, w tym jabłek, których nie powinno zabraknąć w mieszkaniu każdego z nas. Obniżają poziom cholesterolu, wykazują właściwości odtruwające, wspomagają pracę serca, zapobiegają próchnicy, a przy tym są smaczne, dlatego grono ich amatorów, jest spore.

Co kryją w sobie jabłka
W jabłkach znajdziemy między innymi błonnik, który usprawnia funkcje jelitowe flory bakteryjnej, ułatwia wypróżniania. Jabłka duszone są pomocne w leczeniu biegunki natomiast surowe zwalczają zaparcia. Pektyny, a więc postać błonnika, wspomagają uzyskanie prawidłowego poziomu dobrego cholesterolu, obniżając jednocześnie poziom złego. Zawarty w jabłkach błonnik sprawia, że zjedzenie jabłka zabija głód, zatem warto sięgnąć po nie, kiedy mamy ochotę coś przekąsić.
Pektyny zapobiegają także powstawaniu próchnicy, zatem spożywanie jabłek przyczynia się do zachowania zdrowszych zębów. Poprawie ulega także stan naszych włosów oraz paznokci, bowiem owoce te wspomagają przyswajanie wapnia, samo zaś gryzienie, zwłaszcza twardego owocu, wpływa korzystnie na stan naszych dziąseł.

wplyw-jablek-na-zeby

Ponadto jabłka dostarczają potasu, który wspomaga pracę układu nerwowego i serca, kwercetynę, a więc przeciwutleniacz, który uszczelnia naczynia krwionośne zapobiegając wystąpieniu miażdżycy oraz choroby serca. Znajdziemy w nich także takie składniki mineralne jak: żelazo, magnez, miedź, krzem, cynk oraz beta-karoten.
Jabłka wykazują właściwości odtruwające, ich spożywanie przyczynia się także do wzmocnienia odporności, wobec czego osoby jedzące jabłka rzadziej zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych.

Sięgając po jabłko powinniśmy sprawdzić, czy nie jest ono nadpsute. W przypadku wystąpienia pleśni, należy wyrzucić je w całości, odkrawanie jedynie zepsutej części nie gwarantuje, że pleśń, choć niewidoczna, nie przedostała się na dalszy fragment owocu. Jabłka warto jeść ze skórką, w której znajduje się najwięcej cennych składników. Jeśli jednak jej spożycie nie jest możliwe, należy odkroić ją jak najcieniej.

Mówiąc o składzie jabłek nie można pominąć witaminy C, która wspomaga usuwanie wolnych rodników przyczyniających się do szybszego starzenia się skóry.
Duża ilość witaminy C zostaje zachowana w pasteryzowanych przecierach i sokach, bowiem obróbka termiczna trwa krótko, owoce gotują się pod przykryciem we własnym soku.

jablko-wlasnosci-witaminy

Jabłka wpływają korzystnie na nasze zdrowie, a zatem także na urodę. Ważne jest więc jedzenie nawet kilku sztuk tych owoców każdego dnia. I choć naturalne jest pozostawianie ogryzka, to właśnie w nim, bo w nasionach, których nie jemy, kryje się największa ilość pektyn. Nie zachęcamy oczywiście do ich spożywania, skłaniamy jednak do tego, by dostarczać organizmowi jak największą ilość cennych składników zjadając surowe owoce ze skórką, oczywiście po wcześniejszym ich umyciu.

Najzdrowsze są jabłka surowe, warto jednak robić z nich przetwory: soki, kompoty, dżemy oraz suszyć je. Pamiętajmy jednak, by nie wykorzystywać owoców nadpsutych, z brązowymi plamkami, które sugerują obecność patuliny, rakotwórczego alkaloidu.
Jeśli zatem przechowujemy jabłka zadbajmy o to, by nie doszło do ich zgnicia. Umieśćmy je w chłodnej piwnicy, nie zapominając o przeglądaniu ich co pewien czas i usuwaniu tych, które się zepsuły.

Gatunków jabłek jest wiele, warto dlatego delektować się ich smakiem i sięgać po te, które są najbliższe naszym gustom smakowym.
Jabłka twarde, słodkie i soczyste to jabłka deserowe a takimi są między innymi odmiany: lobo, spartan, delikates, mekintosz, ligol, gala, rubin. Gotowanie ich, nawet przez długi czas, nie powoduje ich rozgotowania, toteż nadają się one wszędzie tam, gdzie mają mieć postać twardą.
Dużo szybciej rozgotowują się jabłka kwaśne, antonówka czy reneta. Mogą one zastąpić ocet, toteż można ich użyć do barszczu czy buraków.
Istnieją jeszcze jabłka stołowe, landsberska, linda, cortland, jonathan, które są doskonałe zarówno do jedzenia na surowo, jak i do przetwarzania ich.

Dodaj komentarz